Het tafelpoot systeem

Herkenningspunt buiten het biljart

Bij het vorige systeem moest je eigenlijk al mikken 'in de ruimte'. Nu eentje met de exclusieve naam 'het systeem van de tafelpoot'.

De basis van dit systeem is dat je speelt naar een herkenningspunt buiten het biljart. Dit is niet nieuw. Zelfs Frédéric Caudron (en Frans Van Kuyk) becommentariëren het op blz 301 van de biljartbijbel 'Biljart in ontwikkeling', zij het dan in een bricolesysteem 'Kort-Lang-Lang'. Dit boek is verplichte kost voor iedere biljartfanaat en ik raad het dan ook ten zeerste aan!

In onze club heeft het systeem van de tafelpoot veel aanhangers (misschien omdat er veel tafels en stoelen staan in 'De Mambo', LOL). Het werd jaren geleden geïntroduceerd door Richard Bitalis, die er (nog steeds) een fervente aanhanger van is.

Het grote voordeel van dit systeem is dat je niet zoveel moet rekenen. Kennis van een paar basislijnen is voldoende.  Een korte uitleg:

  1. je test het biljart uit met een klassieke basislijn: vertrek uit de hoek (50) richting 3de diamond (30) geeft als aankomst 2de diamond (20) op de 3de band en de hoek (20) op de 4de band. Geeft het biljart kort (of lang), dan hou je daar natuurlijk rekening mee
  2. neem nu dat de aankomst ligt tussen de hoek (20) en de 1ste diamond (30), hier 25.
  3. we nemen een makkelijke basislijn die 25 als resultaat geeft (toepassen klassieke formule MIKPUNT = VERTREK - AANKOMST). In de figuur nemen we vertrek 50 (hoek) richting 25, geeft dus 50-25=25. Je zou ook basislijn 60-35=25 kunnen nemen
  4. we verlengen die lijn ongeveer 3 meter buiten het biljart en fixeren dit 'herkenningspunt' (een tafelpoot, een kapstok, whatever)
  5. de ligging van de speelbal is nu niet meer belangrijk. We spelen gewoon naar dit 'herkenningspunt', meer is er echt niet aan.

Ik maak graag te bemerking dat de RC-, VK-, Verworst en andere rekensystemen preciezer zijn. Toch is dit super voor een beginnende (of zelfs gevorderde) speler. Veel rekenen komt er niet bij kijken en je hebt het snel onder de knie. Voeg daarbij dat bal 3 altijd groter is dan een exacte aankomst. Zo kan een punt gemaakt zijn als je aankomt tussen de 23 en 28. Precisie van de gekende systemen is niet altijd nodig.Fantastisch, is het niet?

 
Image
Simpel systeem maar efficient